czwartek, 17 maja 2012

KOLEJ - ZAKOŃCZENIE BUDOWY

Dokładnie po 485 dniach, czyli po jednym roku i czterech miesiącach, budowa linii kolejowej Brodnica - Lidzbark, została zakończona. 
Uroczyste otwarcie nastąpiło 1. września 1887 roku w Brodnicy. Zatem pierwszy oficjalny pociąg nadjechał do Klonowa od strony Brodnicy i zakończył bieg w Lidzbarku na Głównym Dworcu. 
Działdowianie musieli jeszcze poczekać na pierwszych pasażerów z Klonowa do 1. października 1887 roku, bowiem odcinek Lidzbark - Działdowo został otwarty miesiąc później.

Działdowski korespondent "Gazety Leckiej", informował o tym w ten sposób: 
Działdowo, 17. sierp. Kolei żelazney z Brodnicy do miasta naszego nie zdążą do pierwszego września zakończyć i stanie się to aż 1 października. Ale w Brodnicy do Lidzbarka będzie koley 1. września otworzona z wielką uroczystością.
Gazeta Lecka nr 34, 26 sierpnia 1887 r.
rozkład jazdy (późniejszy): Bydgoszcz - Kowalewo Pomorskie - Brodnica - Działdowo

poniedziałek, 14 maja 2012

BUDOWANIE KOLEI c.d.


     Postęp prac  był naprawdę imponujący:
     W sierpniu 1886 roku, lidzbarski korespondent „Gazety Leckiej” donosił:
(Lautenburg 14. lipca 1886 r.) Już pracują robotniki przy budowie kolei żelazney. Między miastem a fabryką maszyn usypali wysoką groblę, która widokowi na południe przeszkadza.
      Natomiast po pięciu miesiącach zbudowano już budynki na dzisiejszym Głównym Dworcu. 
      Nasz znajomy lidzbarski korespondent pisał: 
(Lautenburg, 26. października 1886 r.) Pierwszy budynek na dworcu nowey kolei żelaznej już zbudowany. A i dom gościnny też już gotowy i poświęcony.
  obrazek z przebudowy mostu kolejowego w 1905 roku