Rząd Pruski realizując ustawę z 1880 r. w sprawie budowy „drugorzędnych połączeń tranzytowych” zdecydował o budowie kolei pomiędzy Działdowem a Brodnicą.
W związku z tym 3. listopada 1883 roku zwołano w Dzałdowie naradę inwestycyjną z udziałem:
- Radcy Rejencyjnego z Królewca - Arnoldta,
- Starosty Nidzickiego,
- dwóch radnych powiatu nidzickiego (Działdowo należało wówczas do powiatu nidzickiego),
- Radcy Rejencyjnego z Kwidzyna - Finka,
- Starosty Brodnickiego
- i dwóch radnych powiatu brodnickiego.
Podjęto wówczas decyzję o rozpoczęciu prac zwiazanych z zaprojektowaniem trasy wraz z infrastrykturą, taką jak dworce, przystanki, wiadukty itp.
Tak wyglądał działdowski ratusz gdzie prawdopodobnie odbywała się narada. (ze zb. F. Skibickiego) |
Zdecydowano także, że koszty budowy poniesie rząd natomiast pieniądze na wykup terenów, szacowane na 200 tysięcy grzywien, zapewnią samorządy powiatów nidzickiego i brodnickiego.