"Biały Most" |
Linia kolejowa Działdowo - Brodnica powstała na mocy ustawy pruskiego parlamentu z 9 III 1880 r. o budowie drugorzędnych połączeń tranzytowych.
Jej umiejscowienie zostało w dużej mierze podyktowane znaczeniem strategicznym i militarnym. Praktycznie cała jej trasa przebiega równolegle do ówczesnej granicy pomiędzy Prusami i Rosją czyli wzdłuż granicy zaboru pruskiego i rosyjskiego.
W momencie ewentualnego ataku mogła być nie tylko drogą szybkiego przerzutu wojsk wzdłuż granicy ale i skuteczną linią obrony.
Celom wojskowym było podporządkowane rozmieszczenie dróg i przepraw przez torowisko, szczególnie na odcinku Klonowo - Gutowo na wysokości Sarniej Góry i Traczysk. Na tym krótkim odcinku zbudowano aż dwa wiadukty: "Czarny Most" i istniejący do dziś "Biały Most" oraz po obu stronach toru, sieć solidnych dróg leśnych z mijankami .
W momencie ewentualnego ataku mogła być nie tylko drogą szybkiego przerzutu wojsk wzdłuż granicy ale i skuteczną linią obrony.
Celom wojskowym było podporządkowane rozmieszczenie dróg i przepraw przez torowisko, szczególnie na odcinku Klonowo - Gutowo na wysokości Sarniej Góry i Traczysk. Na tym krótkim odcinku zbudowano aż dwa wiadukty: "Czarny Most" i istniejący do dziś "Biały Most" oraz po obu stronach toru, sieć solidnych dróg leśnych z mijankami .
Przyczółek zburzonego przez Armię Radziecką "Czarnego Mostu" |