piątek, 20 kwietnia 2012

KOLEJ cz.1


"Biały Most"
 Linia kolejowa Działdowo - Brodnica powstała na mocy ustawy pruskiego parlamentu z  9 III 1880 r. o budowie drugorzędnych połączeń tranzytowych. 
Jej umiejscowienie zostało w dużej mierze podyktowane znaczeniem strategicznym i militarnym. Praktycznie cała jej trasa przebiega równolegle do ówczesnej granicy pomiędzy Prusami i Rosją czyli wzdłuż granicy zaboru pruskiego i rosyjskiego. 
W momencie ewentualnego ataku mogła być nie tylko drogą szybkiego przerzutu wojsk wzdłuż granicy ale i skuteczną linią obrony. 
Celom wojskowym było podporządkowane rozmieszczenie dróg i przepraw przez torowisko, szczególnie na odcinku Klonowo - Gutowo na wysokości Sarniej Góry i Traczysk. Na tym krótkim odcinku zbudowano aż dwa wiadukty: "Czarny Most" i istniejący do dziś "Biały Most"  oraz po obu stronach toru, sieć solidnych dróg leśnych z mijankami . 


Przyczółek zburzonego przez Armię Radziecką "Czarnego Mostu"
Kolej wybudowana została przez Pruskie Koleje Państwowe (Preussische Staatsbahnen). Cała trasa od Działdowa do Brodnicy liczy 56 kilometrów.